torsdag 22 oktober 2009

Bussresa till Vang Vieng



Jag bokade en VIP-buss till Vang Vien och tänkte att jag skulle åka bekvämt. Men det visade sig att VIP inte är riktigt samma sak här som i Thailand. Visserligen fanns det kristallampor i taket och tjocka gardiner med fransar, men mer vip än så var det inte. Bussen var gjord för små människor och vi stora västerlänningar får inte riktigt plats med våra långa ben. Min ena fot somnade ganska fort, och jag kunde inte ändra ställning för den satt som i ett skruvstäd. Väskorna lastades på taket, det var något nytt.

Resan skulle ta 3 timmar, men med upphämtning vid olika hotell och paus på halva vägen så tog den 4,5 tim. En lovad aircondition visade sig vara den gamla modellen med öppna fönster och dörrar samt någon enstaka fläkt som fungerade.

Det gick inte fort, vägarna är dåliga och de slingrar sig fram så att man nästan blev snurrig. Men från det att vi kom fram till bergen så var det en fantastiskt vacker resa genom landsbygden och små byar som nästan bara bestod av små hyddor. Det går nästan inte att begripa att människor lever så enkelt. Ibland såg man något palatsliknande hus, en sådan kontrast mot fattigdomen. Eller jag vet inte om man kan kalla det för fattigdom. Det är svårt för mig som turist att få en rättvis bild av hur det är.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

  1. Vad betyder det att åka med en VIP-buss?
    Ja, det beror kanske på i vilket land man befinner sig.
    Kristallampor och tjocka gardiner med fransar på är VIP där du är just nu medan bekvämligheten prioriteras i ett annat land.

    Inget vidare att sitta i samma ställning i 4,5 timmar med en fot som somnat! Du måste ha varit stel som en pinne när du kom fram ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ingen höjdare att sitta stilla så länge. Man kan inte luta sig tillbaka heller för att sova för nackkudden sitter inte där den borde sitta.

    SvaraRadera