måndag 19 oktober 2009

Saysouly Guest House


Jag har tagit in på Saysouly Guest House i Vientiane. Det fanns bara rum med delat badrum, så jag tog det första natten och kan förhoppningsvis byta upp mig i dag. Rummet är som vanligt enkelt i den här prisnivån, högt i tak, vitmålade väggar, en stor och bred säng. Aningen mjukare än de brukar vara vilket jag är tacksam för. På väggen sitter ett meddelande att det här minsann inte går att ligga och dra sig på mornarna. Här är det väckning kl 10.00 för att rummet ska städas. Tur att jag är morgonpigg!

Rummet har ett stort fönster, men när jag skulle titta hur utsikten var så visade det sig att fönstret är in i ett annat rum där det finns en tvättstuga. Bättre utsikt har jag haft! Nåja, det går an för en natt.

Jag promenerade runt kvarteret för att ta in känslan av att vara i ett nytt land. Om det är någon skillnad från Thailand. I guideboken kan man läsa om hur "laid-back" Laos är, där t.o.m. hundarna tar det lungt. Och nog kunde jag ana ett något lugnare tempo. Dessutom kör bilarna på höger sida, och det underlättar betydligt när jag ska korsa vägarna här. Jag känner mig inte riktigt lika snurrig. Vägarna är bredare och det finns trottoarer på vissa ställen.

Det som krånglar till det här är valutan - Kip. Jag fick rådet av amerikanarna i går att strunta i att växla till dollar, och köra med Bath hela tiden. Det kändes enklare så då gör jag det. Men när jag nu ska betala så måste jag först räkna om i huvudet från Kip till Bath, och sen från Bath till svenska kronor för att få en uppfattning om vad något kostar. Det kändes hisnande att behöva betala 28 000 Kip för en timmes internet och ett kopp kaffe. Men vad jag har kunnat räkna ut så är det runt 22 kronor.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
www.intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar