torsdag 22 oktober 2009

Sömnlös i Vang Vieng



Trots att det är så vacker här i Vang Vieng är det främst ungdomar som hittar hit. I Vientiane såg jag många i min egen ålder, men så är det inte här. Främst är det äventyren som lockar, alla grottor och så ett fenomen som kallas för tubing. På stora gummiringar flyter man 3 km nerför floden Nam Song och går iland ibland för att dricka öl. Hela stan är full av barer och restauranger, och på kvällen tänds alla neonljus. Man hör liknelsen mellan Vang Vieng och hur Khao San Road i Bangkok var för många år sedan.

Festandet höll mig vaken större delen av natten och när det äntligen tystnade så tog tupparna vid, men de är ju lättare att stå ut med. Jag gav upp försöket att sova, drog ifrån gardinerna och låg och tittade på hur dimmorna lättade och det blev morgon. Lokalbefolkningen kommer gåendes över bron för att börja sitt arbete. Alla andra ligger och sover.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Nu ska det gå bra att skriva kommentarer. En liten inställning som jag missat tydligen...

    SvaraRadera
  2. Olika synsätt präglar oss människor....

    Vad vill man få ut av sin resa? Vilken tur att man då kan välja. Du får fortsätta din resa och hitta det som du tycker om. Möjligheterna är oändliga i ditt fall eftersom du reser ensam, eller hur?

    Kram

    SvaraRadera
  3. Som jag brukar säga - det är både fördelar och nackdelar med att resa själv. Fördelarna är bl.a. att jag helt och hållet kan bestämma själv vart resan ska gå.

    SvaraRadera