tisdag 20 oktober 2009

Tempel i Laos

Wat Phra Kaeo

Wat Sisaket

Wat Sisaket

Jag gav mig ut i värmen och letade upp två tempel idag. Wat Sisaket som är den äldsta byggnaden i Vientiane och Wat Phra Kaeo. Efter Thailands alla färglada tempel med glitter och guld, var det trevligt att se dessa som var terracotta- och sandfärgade. Men liksom i Thailand är det stort och mycket som gäller. Några fåtal större buddhafigurer, och tusen och åter tusentals mindre som står i rad eller sitter i små fack runt om i tak och på väggar. Väggarna är också målade med berättelser från olika historiska händelser.

Efter tempelbesöken gick jag in på en bar och beställde en jättestor chokladeshake.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
www.intressant.se/intressant

3 kommentarer:

  1. Hej!

    som du säkert redan har upptäckt så är frukosten enklare att fixa i Laos än i Thailand, kaffet är riktigt gott och fyllda baguetter är till salu lite varstans. Men om du har hemlängtan besök The Scandinavian Bakery. I alla fall förut kunde man läsa pappersupplagan av DN där, köpa svenska bakverk + en del annat. I Vientiane hittar du dom vid Namphou circle mitt i stan.

    http://www.scandinavianbakerylaos.com/startimg.htm

    För inköp av handduk & annat är ett besök på morning market, talat Sao, ett måste. Stort, billigt och sevärt.

    lauri

    SvaraRadera
  2. Jag har redan hittat bageriet :) Och jag lär nog gå dit fler gånger, deras tårtor och bakelser såg helt fantastiska ut. Någon svensk tidning såg jag däremot inte.

    Jag reser vidare i morgon men stannar nog några dagar här på vägen tillbaka till Thailand. Här finns lite mer jag vill se, bl.a. Talat SAo.

    SvaraRadera
  3. Det finns även en svensk pizzeria kedja i Laos. De har en ny butik vid That Luang.

    SvaraRadera