söndag 25 oktober 2009

Vackra Luang Prabang

Stadskärnan ligger på en liten landtunga som sträcker sig mellan floderna Mekong och Nam Khan. Utmed stränderna ligger restaurangerna på rad. Här hittade jag också ett ställe där jag kunde få fotmassage. Några stolar under träden med den finaste utsikt över floden som man kan tänka sig. Massagen var kanske inte den bästa jag har fått, men för under 30 kr så känns det inte som om man vill klaga precis. Det blev ett skönt avbrott i de många promenader jag gjorde under dagen. En liten kille höll mig sällskap och visade stolt upp sin samling av sniglar. Efteråt fick jag en kopp vatten som togs från en dunk under stolen. Jag tänkte mig inte för och jag räknade nästan med att bli magsjuk. Men inget hände, antagligen har min mage vant sig vid bakterierna här.

Arkitekturen i stan är en blandning av den traditionella laoitiska och den europeiska kolonialtiden på 1800- och 1900-talen. De väl bevarade husen och de många templen gjorde att Luang Prabang upptogs på UNESCO:s världsavslista 1995. Det är så vackert och jag hittade en gata där templen låg efter varandra. Det var en miljö som nästan var overklig och jag gick omkring här hela eftermiddagen. Templen är så annorlunda, nästan som sagoslott med vackra färger och väggmålningar. Rätt som det var kom tre munkar ut och började spela på en stor trumma och olika cymbaler. Det var så vackert, lite suggestivt. De spelade en god stund, samma om och om igen, och sen slutade de lika abrupt som de börjat.

Det kändes så behagligt att vara här, alla templen och de vackra byggnaderna, grönskan och lugnet. Mitt emot ett av templen ligger ett guesthouse och där bor jag nu. Det är några kronor dyrare, och rummet är lite mindre. Men att bo på den här fina platsen uppväger allt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
www.intressant.se/intressant

4 kommentarer:

  1. Lena

    Tack för att du är så påläst. Underbar beskrivning av det du ser och upplever- Spännande var dag du skriver
    Kram
    Pappa

    SvaraRadera
  2. Jaha,du...nu dricker du vatten utan att tänka dig för...men vadå... du har ju vaccinerat dig, eller hur?

    Kommer du att stanna ett tag där du är just nu?
    Det verkar vara en väldigt vacker plats du har kommit till.

    SvaraRadera
  3. Tack pappa, och ändå tycker jag att mycket av det jag skriver inte går att beskriva med ord. Kram

    SvaraRadera
  4. Ja en hel förmögenhet i vaccinering. Jag vet inte om jag stannar. Det är mitt problem, jag är så rastlös. Rummet jag har nu är mörkt och det går inte att öppna fönsterna...

    SvaraRadera